Kaksmak i Curral das Freiras

På ort och ställe (C d F) har jag nu gjort vissa framsteg med mina efterforskningar angående kastanjefestandet i byn i början av november varje år.

Först vill jag nämna att utsikten från Eira do Serrado (1.095  m ö.h.) ner mot C d F var lika hänförande som alltid. Eftermiddagssolen letade sig fram mellan bergen, som var dekorerade med vita molntussar, djupt nere i dalen rörde sig bilar och en buss. Man ville luta sig över räcket och plocka upp dem som små leksaksbilar bland dockhus.

Väl nere i dalen, på ett café med en chinesa och en bolo de arroz (muffins), fick jag idén att fråga en yngre man vid bardisken varför man firade "festa da castanha". Klart var att kyrkan inte var inblandad. Bara att man skördar mycket kastanjer i dalen och gillar fester. Talesmannen avrådde dock att besöka festen, då trafiken var livsfarlig  på de smala vägarna, plus att folk parkerade överallt tom inne i tunnlarna.

Efter en stund blev det avsmakning av fem olika sorters likörer vid baren, den ena starkare än den andra och kastanjekaka serverades till,söt, efter ett par tuggor för söt. En flaska körsbärslikör inhandlades.


  

Kommentarer
Postat av: Anci

Hej !
Som du märker går jag ofta in på bloggen och tittar vad som händer. Det är väldigt roligt att läsa och jag känner att jag också vill veta mer om kastanjefestivaler o dyl.

2007-11-28 @ 10:43:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0