Det stora bokprojektet





Alla ambitiösa bloggare verkar ha en massa projekt på gång och många intressen av skilda slag!

Jag, min arma latmask, sitter helst i soffhörnet med en bok under näsan. Men nu klagas det på att bokhyllorna bågnar, så jag måste rensa.
Då jag för närmare femtio år sedan arbetade på stadsbibliotekets huvudbibliotek i Stockholm bestod halva tjänstetiden av att leta beställda böcker bland hyllorna i de "inre" förråden.
Detta var en syssla som passade mig, kände mig otroligt stolt då jag funnit en bok på ett oväntat ställe. 
Helt i linje med detta gamla ordningssinne fick jag en dag för mig att sortera alla mina böcker i bokstavsordning.
Denna ordning bestod i ett par år, snyggt och prydligt.

Då jag vid varje resa till Madeira har haft minst tio, tolv böcker med mig, plus att alla generösa gäster lämnat kvar sin lästa semesterlektyr, har hyllorna fyllts på alla ledder och den utmärkta författarordningen upphört.  














Nu gäller det att vara hård, jag har aldrig kunnat kasta böcker, skänka bort är helt OK.... men slänga!  







Det här är en skatt, en trave olästa böcker på nattygsbordet.

Måste erkänna att inledningsbildens bok tog tid att komma igenom. Har gärna tre, fyra böcker på gång samtidigt beroende på tillfälle och humör grabbar jag olika typer av böcker. Väntar jag på att potatisen skall koka upp passar en slags bok, sitter jag och slötittar på TV en annan genre, vill jag somna ytterligare en variant. Sedan finns det författare som fängslar, så man inte kan lägga ifrån sig boken.

En sådan favoritförfattare är Edna O´Brien, som skriver noveller och romaner som kretsar kring kvinnors känslor och problem. Flera av O´Briens böcker, som handlar om barndomen, besvikelser i kärlek och det inskränkta samhället, har förbjudits på Irland.
       
En annan är V.S Naipaul, nobelpristagare år 2001, född på ön Trinidad. Den, i mitt tycke , bästa roman han har skrivit är "Ett hus åt Mr Biswas" en mäktig och realistisk släktkrönika. Den visar drastiskt och komiskt hur miljön påverkar människan och förklarar vårt beteende i pressade och otrygga situationer.






För några år sedan fick jag tipset att besöka biblioteket på hotell Porto Mare om jag ville låna böcker. Där återfinns de böcker som gästerna lämnat på sina hotellrum.   





In genom den välkomnande entrédörren.





Kort stopp framför julträdet och pepparkakskyrkan.





Ner till baren.





Voilà, där gömde sig de glest fyllda bokhyllorna. Visst kommer det att bli fint där med ett tillskott på en och en halv meter lektyr. Jag tänker mig att fem böcker åt gången inte skall väcka bartenderns undran.

 











Kommentarer
Postat av: Anci

Vilket inlägg ! Så du har varit bokletare ? Det visste jag inte. Kan du inte starta bibliotek ? Du har både kunskapen och materialet.

Jag gillar pepparkakskyrkan.



Kramar & hälsa

Anci

2010-12-12 @ 08:07:59
URL: http://lighthouse-ankan.blogspot.com
Postat av: Ölandsvindar

Själv tänkte jag ta med mig ett lass till Trosa i julhelgen. Efter att ha flyttat ett antal gånger har jag lärt mig att bara spara de verkligt bra böckerna.

Kram

Kerstin

2010-12-13 @ 08:39:43
URL: http://spanskavillan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0