Festa do Salvador




Vy över Santa Cruz med turist i typisk pose.


Festa do Salvador låter väl som en lämplig inledning till det nya året att närvara vid. Försökte att söka på internet vad som skulle ske i byn Santa Cruz vid firandet av detta helgon och vad helgonet Salvador särskilt värnade om. Hittade bara hur brasilianarna festade och det verkade lockande nog. Bilder visade hur en helgonbild färdades i en smyckad liten båt, omgärdad av människor som vadade i vattnet runt omkring. Alltså for vi till Santa Cruz med förhoppningar om udda festbilder.




Torget låg öde, endast ett café var öppet, där turisterna satt och fikade till den musik, som kyrkan sände ut via högtalare över hela staden.





Julkrubban inne i kyrkan......






....och den utanför.



Då jag närmade mig kyrkporten ( och här är portarna verkligen höga och pampiga) fick jag se en dråplig syn. En präst i fotsid vit klädnad, med ett rep med många knutar om sin rundnätta figur, stod och kastade ett nummer av Diario Noticias (daglig tidning) upprepade gånger mot porten, för att försöka få bort ett skräp som fastnat.
Han samlade generat ihop sidorna (här brukas lösbladssystem i alla nyhetstidningar), när jag skrattande närmade mig. Då jag, på min i mitt tycke utomordentliga portugisiska, hälsade på honom och frågade om  helgonet Salvador skulle firas i byn idag, upplyste han mig om att två mässor redan var avklarade och om jag var angelägen om att fira helgonet skulle avvakta mässan i grannbyn. Han nämnde inget om att vada i Oceano Atlantico! 





Vi tog en promenad vid stranden och fann denna installation, som instruktivt visar vad den en gång i tiden hade för funktion.






Belysningsstolpe säkert stormförankrad.


Nästa gång besöker vi Santa Cruz om två veckor, då blir det garanterat folkligt, när Santo Amaro skall firas.
Får se om jag bakar ett brödknä och får det välsignat av biskopen!  Vad jag menar - vänta och se!  


             

Kommentarer
Postat av: Anci

Hej !

Det är roligt att se vad turister gör på Madeira :) Roligt också att lära sig mer om sederna på ön. Hoppas att ni har det bra !



Kram

Anci

2010-01-05 @ 07:59:53
URL: http://lighthouse-ankan.blogspot.com
Postat av: Åsa

Halloj

Vilket härligt liv ni lever, trevliga utflykter och värmande sol.

Tack för din söta kommentar, jag blev jätteglad.

Sköt om er och fortsätt njut av livet.

Kram Åsa

2010-01-06 @ 19:45:49
URL: http://hemmalycka.blogspot.com
Postat av: annbritt

Du har det bra liksom jag, det gäller att få uppleva så mycket som möjligt, innan jag och alla med mig lägger näsan i vädret.Ser fram emot nästa äventyr ni är ute på.

Kram Ann-Britt

2010-01-07 @ 18:38:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0