Vissa svårigheter med Curral das Freiras



Har varit inne på turistbyrån i Funchal i akt och mening att få info om öns festas.

Där fanns ej mycket att hämta. Bara det gamla vanliga om karnevalen i februari, blomsterfestivalen och kastanjefesten i Nunnornas dal. Ingen som helst sammanställning över öns alla evenemang. På förfrågan vad som händer i december blev svaret: "det vanliga - jul och nyårsfirandet" .

Ehuru har turistbyrån fått en ny chef, enligt vad jag erfarit genom nyhetsprogrammet på TV, så nu sitter jag och filar på ett klagomail till henne. Skall skicka det nästa gång jag ser henne på TV för att kunna stava hennes namn korrekt! Har lärt lite av min make tycks det.

Jag försökte slå lite på internet angående ovanstående nämnda fest i Nunnornas dal, som firas varje år första helgen i november. Men hittade bara en sida med undersköna bilder från sagda dal.
Däremot firar fastlandet en kastanjefest i början av november till minne av en romersk soldat, (numera Sao Martinho) , som ädelt delade sin mantel med en fattig tiggare. Född runt 317 före Kristus , riddarens födelsedatum alltså.
I maderiansk info talas det inte om varför man firar, bara att man firar och äter rostade kastanjer, kastanjesoppa , kastanjekakor och dricker  kastanjelikör och säkert mycket annat. 

Nästa år får jag ta mig dit och försöka klämma ur någon boende vad som ligger bakom. Kanske förklaringen är så enkel som att kastanjerna är mogna då.  

Kommentarer
Postat av: Anci

Oj, vad fint det har blivit. Precis som ön själv är det nu grönt och frodigt.

Kram Anci

2007-11-26 @ 08:44:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0