Madeira, long time - no see



Se vad som händer när man vänder näsan mot norr!





En palm slagit rot mitt i en "Flitig Lisa" under vår bortovaro. Knepig att få upp, då den var inkilad mellan vattenledningen till tanken (ett metallrör) och gummislangen med pyttehål, som förser rabatten med vatten.






Här står den i kruka. Vi sökte blompinne och bastsnören idag, men utan att lyckas, så den får hålla tillgodo med detta provisorium så länge.






 

Så här stilig kommer den nog aldrig att bli. Denna kanariepalm växer uppe i Santo da Serra. 



Palmerna som följer har jag funnit i Cruzes trädgård i Funchal.





Så här kommer den nog inte att se ut om några år....  




inte så här....


knappast så här heller tror jag....





kanske så här ståtlig.... bladen viftar lika elegant som vår lilla planta...





nej, här stämmer inte bladformen... hur många palmsorter finns det?


Får vänta med sortbestämningen och hoppas att den tar sig i krukan. 

 




  




Kommentarer
Postat av: Anci

Heeejjjj !!!

Vad kul ! Ett nytt inlägg. Mer sånt, du är ju så duktig på att både fota och skriva :)Jag vill veta mer om livet på den vackra ön i Atlanten.



Stor kram till er

Anci



2009-10-30 @ 07:05:37
URL: http://lighthouse-ankan.blogspot.com
Postat av: Ölandsvindar

Från en ö till en annan!

Vilken tur att inte rötterna hann växa in i rören. Det kunde blivit en katastrof. Här har vi kulingvarning idag. Ni har säkert fint som vanligt. Njut på!!

Kram

Kerstin

2009-11-02 @ 10:48:56
URL: http://spanskavillan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0