Trädgård i Ribeira Brava




På vår jakt efter en ny spis till gästhuset, passade vi på att ströva runt i kommunalhusets trädgård i Riberira Brava. Påfåglar, ankor, vackra träd och rester av gamla båttillbehör (som naturligt samlas i en gammal fiskeby) blev till ett intressant friluftsmuseum.
   






















Bakom en rödflammig kroton skymtar ett drakblodsträd.






Om stammen på ett drakblodsträd skadas så sipprar det fram blodröd harts, drakblod, som inom naturmedicinen varit prisad för sin magiska kraft. Det är emellertid helt verkningslöst, men såldes även på svenska apotek en bit in på 1900-talet.    






Ett annat träds mer handfasta nyttighet är kapockträdets "ull", som dalar från trädets frökapslar. Tidigare tog man tillvara på denna ull till stoppning av madrasser, stolar och kuddar, men fibrerna är korta och klumpar gärna ihop sig. Trädets stam är taggig, kan bli 50 meter hög och diametern upp till 10 meter.
 





Denna frukt liknar kapockens frökapsel, men dinglar från ett avocadoträd i vår trädgård.






Här skall man kunna räkna till fem frukter. Vi har inte riktigt kommit underfund med när de skall skördas! Träden tappar sina blad, blommar och fjolårets skörd hänger kvar! Dock tar vi in några avocados lite nu och då och låter dem mogna i fruktskålen.



Ny spis är installerad och gästerna från Wäxjö nöjda.



Kommentarer
Postat av: Anci

Först tänkte jag att det här stämmer ju inte, du visar fåglar och skriver träd. Men det ordnade ju sig :) Träden kom de också.



Kramar till er

Anci

2011-03-20 @ 07:25:43
URL: http://lighthouse-ankan.blogspot.com
Postat av: Ann-Britt

Ja det var en verkligt trevlig dag,tittade i går på bilderna jag tog där,du är en bättre fotograf måste jag erkänna tråkigt nog....men det är bra för din blogg och jag tar det med jämnmod hoppas jag....

2011-03-21 @ 19:19:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0